Het VOC schip de Amsterdam

Vandaag precies 274 jaar geleden voer de Amsterdam vanaf Texel weg voor z’n eerste reis naar de Batavia, het huidige Jakarta. Nu voer ik langs de replica bij het Scheepvaartmusuem. Om goed naar het VOC schip te kunnen kijken, rende ik snel de glazen cabine van de rondvaartboot uit. Op het achterdek kon ik buiten staan. Ik zette m’n Nikon D7500 aan m’n oog en koos voor een groot diafragma, F7.1, zodat er een groot scherpte bereik ontstond. Omdat we best snel langs het schip voeren wilde ik een snelle sluitertijd, zodat er geen beweging in de foto kon ontstaan, 1/400 koos ik. De ISO op een acceptabele 400, zodat er niet teveel ruis zou ontstaan. De rondvaartboot van Blue Boat voer een half rondje om de Amsterdam, daardoor kon ik vanuit allerlei hoeken foto’s maken.

Het spannendste beeld

Dit vond ik uiteindelijk wel het spannendste beeld. De achterkant, ook wel spiegel genoemd, was goed in beeld. Je kunt goed de mooie beschilderingen zien, het wapenschild van Amsterdam en de vertrekken voor de kapitein en gasten. Daarnaast zijn zo schuin op de achterkant goede 3 gigantische masten en al z’n touwen te zien. Waardoor je een goed beeld krijgt van de hoogte en de grootte van het schip.

Mocht je nog een ander beeld zoeken voor aan de muur? Dan kun je ook nog voor deze kiezen. De spiegel recht van achteren gefotografeerd.

Hoe zou het geweest zijn op het VOC schip?

Samen met 203 bemanningsleden, 127 soldaten, 5 passagiers en de 33 jarige kapitein Willen Klump vertrok de Amsterdam dus precies 274 jaar geleden! Vandaag op 8 januari 2023 schrijf ik dit verhaal over mijn foto.

Na het zien van zo’n schip raak ik dan toch geïnteresseerd in het verhaal van zo’n imposant schip. En dit verhaal is eigenlijk vrij dramatisch. Vertrok het schip nog vol goede hoop, op 26 januari was de kapitein al genoodzaakt het schip op een strand vast te laten lopen.

Hoe kon dat gebeuren? Er waaide een flinke zuidwesterstorm en daardoor lukte het de Amsterdam niet om de Atlantische Oceaan te bereiken. Om bescherming te zoeken tegen de heftige wind voer Klump het schip naar een baai bij het Engelse Hastings. Dit ging niet goed! Het schip raakte een zandbank en verloor het roer! Omdat het schip nu stuurloos werd werd het anker uit gegooid in de baai bij Pevensey. De storm bleef echter maar door waaien en bracht de Amsterdam geen rust. Willen Klump besloot daarom het schip op het strand te laten lopen, in de hoop het nog te redden. Dit mislukte.

Dit zal toch zenuwslopend geweest moeten zijn voor Willem Klump. Zo’n schip bouwen kostten een vermogen! En duurde 1,5 jaar. Dit schip was binnen een maand al verloren gegaan. Dat moet een flinke kosten post geweest zijn voor de VOC.

De scheepswerf in Amsterdam. Hier werden de schepen van de VOC gebouwd. Eén schip bouwen duurde 1,5 jaar.
De scheepswerf in Amsterdam waar elk jaar drie schepen werden gebouwd om naar de Oost te gaan.

Gelukkig waren er genoeg soldaten aan boord om de 27 kisten met zilver veilig te stellen. Omgerekend een paar miljoen euro’s! Engelse plunderaars wisten zich in het schip te begeven en stolen alles wat ze mee konden dragen. Engelse troepen kwamen daarna het schip beveiligen en voorkwamen verdere plunderingen.

Vanuit Holland werd door de VOC hulp gestuurd om proberen het schip nog te redden. Dit was helaas te vergeefs. Het schip zat muurvast. Langzaam zakte het in de grond weg. Daar ligt het schip nu nog altijd!

Opgravingen en de VOC replica

Halverwege de jaren 90 zijn er verschillende opgravingen gedaan bij de Amsterdam. Hierdoor werd duidelijk dat het schip nog heel goed bewaard is gebleven. Zo konden er allerlei nieuwe ontdekkingen over VOC schepen worden gedaan. Alle nieuwe informatie leidde ertoe dat door en stel enthousiaste vrijwilligers een stichting werd opgericht om uiteindelijk een replica van de Amsterdam te bouwen. Honderden vrijwilligers hebben jaren hier aan gewerkt. Vervolgens werd de replica in 1990 in gebruik genomen. Het zeilde mee met SAIL Amsterdam 1990 en met o.a. premier Lubbers. Daarna kocht het Scheepvaartmuseum het VOC schip voor 1 gulden. Daar kun je nu nog steeds 6 dagen in de week het schip bekijken.

Sven aan de Muur met VOC schip de Amsterdam

Wil je ook een echte ‘Sven aan de Muur’? 😉

Neem een kijkje bij één van de albums in de webshop. Bijvoorbeeld deze van Amsterdam: